You are currently viewing Wtryskiwacze – podstawa silnika

Wtryskiwacze – podstawa silnika

Mimo iż nie każdy kierowca zna ten komponent, sprawny wtryskiwacz to podstawowa sprawa, jeśli silnik naszego diesla ma funkcjonować optymalnie i bezpiecznie. Układ wtryskowy pełni funkcję przesyłacza paliwa do komory spalania. Dzięki temu, że paliwo jest spalane w komorze, samochód jest nim napędzany i może się poruszać. Wtryskiwacz pracuje więc już od momentu, gdy odpalamy silnik i wciskamy pedał gazu.

Pompy wtryskowe – podstawa działania silnika

SilnikWidzimy więc, że jest to niezwykle ważny element silnika, o który należy zadbać i regularnie monitorować jego stan. Nietrudno będzie nam rozpoznać, że układ wtryskowy działa nie tak, jak powinien. Jego uszkodzenie skutkuje widocznymi oznakami, które z pewnością nie umkną naszej uwadze. Silnik pracuje wówczas nierówno i chaotycznie. Może zacząć nabierać zbyt wysokich obrotów, by jakiś czas później znacząco je obniżyć. Innym razem możemy nie być w stanie w ogóle go odpalić. Awaria wtryskiwacza pociąga za sobą również uszkodzenie komputera pokładowego, który źle określa dawki paliwa, jakie należy przekazać do komory. Z tego powodu jego ilość może być zbyt duża. Wówczas otwór komory zapycha się. Na powierzchni elementów wtryskowych osadza się brud, dochodzi do zatarcia iglicy, a nawet zwarcia. Niesprawne wtryski pociągają więc za sobą mnóstwo poważnych problemów. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem odpowiednio szybko, będziemy musieli ponieść określone koszty. Serwis pomp wtryskowych Stanadyne, Bosch czy Delphi nie są dużym wydatkiem, jednak ich uszkodzeniom można jednak zapobiec. Jak? Wszystko zależy przede wszystkim od naszej odpowiedzialności i stylu jazdy. Właściwa eksploatacja jest czynnikiem, który może znacznie przedłużyć żywot wielu komponentów silnika.

Liczniki samochodowePrzede wszystkim nie oszczędzajmy tak usilnie na paliwie. Nie bójmy się zalać droższego, które zwiększy wydajność silnika i poprawi jakość podzespołów. Najtańsze paliwo zawsze odzwierciedla jego jakość. Z reguły jest po prostu brudne i ma niskiej jakości skład. Silnik „karmiony” płynem z najniższej półki jest narażony na zatarcia, ze względu na niskie własności smarne, i szybsze zużycie wtrysków. Droższe paliwo jest, wbrew pozorom, dużą oszczędnością i inwestycją w bezpieczeństwo i funkcjonalność. Oczywiście nie musimy każdorazowo lać do baku najdroższego paliwa, jednak pamiętajmy, by najtańsza opcja nie przeważała. Wieloletnie ich stosowanie może mieć fatalne skutki. Miejmy też na uwadze, że diesle źle reagują na jazdę na oparach lub gdy bak jest przez dłuższy czas niemalże pusty. Tankujmy możliwie jak najczęściej, aby zawsze mieć zapas. Opróżniony bak źle wpływa na pompę paliwową. „Wysuszony” układ wtryskowy ściera się, a powstające opiłki również niszczą wtryskiwacze.

Jako kierowcy mamy duży wpływ na funkcjonowanie układu wtryskowego. Nasza jazda i zaangażowanie w dbanie o pojazd decydują w dużej mierze o ewentualnych naprawach lub wymianach tego silnikowego komponentu. Pamiętajmy o tym, gdyż skutki zaniedbania mogą się dla nas okazać fatalne.